środa, 7 listopada 2018

Masz to po mnie polin

W reklamach wykorzystano cytatach ze znanych, historycznych postaci polskich Żydów. Informacje na temat prowadzonych najnowszych kampanii reklamowych. Masz to po mnie” – cytaty ze znanych polskich Żydów promują muzeum Polin ← poprzedni. Tok FM, po którym natychmiast powinien stracić stanowisko.


Dyrektor Stola jest powoływany przez Ministerstwo Kultury i Urząd m. Warszawy, a więc jest urzędnikiem państwa polskiego, a nie osobą prywatną, która bez konsekwencji może serwować na antenie antypolski stek bzdury. Ja osobiście do marca, gdy dostałem pałą na Krakowskim Przedmieściu, nie przykładałem wagi do tego, że jestem pochodzenia żydowskiego. Wszystko, co kulturowo miałem w sobie, to było tylko polskie.


Ja nie miałem nic żydowskiego w sobie, poza pochodzeniem. Po marcu różne osoby zaczęły się rozglądać i dociekać, kto jest kim. Miała trzynaście lat, gdy straciła ukochaną matkę na Majdanku, gdzie zostały wywiezione z warszawskiego getta. Była też więźniarką Auschwitz-Birkenau, Ravensbrück oraz Neustadt-Glewe.


Przywraca pamięć o tych, których nie pamiętałby już nikt. Odważnie mówi o sprawach, o których zazwyczaj się milczy. Potem się okazało, że to rzeczywiście był milicjant. Okazało się, że nie mieli na mnie nic, ale próbowali. Ja sobie wyobrażałem Polskę, że tu będę.


Będę oczywiście wyjeżdżał, naukową karierę sobie wyobrażałem. Miałem kolegów, miałem dziewczynę. Ale wiedziałem, że nie można mieć zaufania do władzy. Istotny jest dla mnie przede wszystkim kontekst miejsca wystawy - samo Muzeum POLIN jest dla mnie bardzo ważne.


Od siedemnastu lat mieszkam na Muranowie – teraz około minuty drogi od muzeum. Obserwuję zachodzące tu zmiany. Pamiętam, że nim muzeum powstało, na jego miejscu, na tzw.


Warszawie i całej Polsce zaczęła rządzić PO, szybko się okazało, że politycy tej partii chcieli zrobić z POLIN swoje własne osiągnięcie - mówi w rozmowie z. Stan zawieszenia nie służy dobrze żadnej instytucji. Dariusza Stoli jako dyrektora upłynęła lutego br. W trakcie spaceru po wystawie Twoje dziecko zobaczy najciekawsze miejsca wystawy, pozna podstawowe informacje dotyczące historii, tradycji i kultury Żydów w Polsce. Pomnik Sprawiedliwych przy Muzeum Polin.


Dla mnie to jest jedna z najważniejszych misji w życiu. Jeden z nich nie mógł sobie przypomnieć, jak się nazywam, więc w mojej obecności określił mnie jako „die Polin”. Kiedy dziwnie na niego spojrzałam (na pewno było po mnie widać, że uznałam to za obrazę), zorientował się, że popełnił gafę i zaczął się tłumaczyć: „Tak ludzie mówią, kiedy nie pamiętają imienia. Mimo wygrania konkursu na dyrektora POLIN prof. Dariusz Stola nie może ponownie objąć tej funkcji.


Na drodze staje mu minister kultury Piotr Gliński, który wyjawił, skąd biorą się jego. Jakoś nie chce mi się wierzyć, iżby miał to być przypadek. Dlatego też uważam, że kierowanie ważną (jakby nie było) placówką należy powierzyć komuś innemu. Sądzę, że osoba obejmująca stanowisko szefa MHŻP „Polin” powinna wykazywać się niepowszednią znajomością zagadnień żydowskich i polsko-żydowskich.


Ważą się losy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Trwa spór o dyrektora, a w istocie o to, jaką historię będzie się tam opowiadać. Niedawno odezwała się do mnie z Ameryki wnuczka pani Paulette Krelman: podobno jej dziadek prowadził szkołę na Nowolipkach.


Odkąd pamiętam, interesowała mnie zabawa z przeciwieństwami i symboliką. Teraz Mi Polin to całe nasze życie. Przejawia się to chociażby tym, że pracujecie po godzin na dobę. Aleksander: Mi Polin to nie jest coś, za czym zawsze tęskniłem, nie przypuszczałem nawet, że taki projekt może być przeze mnie stworzony.


Po załatwieniu wszystkich formalności, zdaniu matury i zapakowaniu wielkich skrzyń z zupełnie, jak się okazało dopiero po przyjeździe, bezużytecznymi rzeczami, w połowie października pojechałem na Dworzec Gdański.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty